このエントリをつぶやくこのWebページのtweets Bookmark this on Delicious このエントリーを含むはてなブックマークはてなブックマーク - Social Networks vs. Information Networks って!? この記事をクリップ!Livedoorクリップ - Social Networks vs. Information Networks って!? BuzzurlにブックマークBuzzurlにブックマーク newsing it! Googleブックマークに追加 FriendFeedで共有

#Facebookjp #Twitterjp 既にずっぽりとはまっている「Twitter」ですが、最近では、Facebook といった日本では、あまりなじみがないサービスが評判になってきました(といっても、Mixi や GREE のようなもの、と説明すると、な~るほど!と理解して頂けると思いますが・・・)

英語ですが、Facebook と Twitter を例にとって、明確にその違いを説明してくれる投稿記事を見つけましたので、ちょっと引用しておきます。その投稿記事は、「Social Media News and Web Tips – Mashable – The Social Media Guide::Facebook, Twitter and The Two Branches of Social Media」ですが・・・

On Facebook, you’re supposed to connect with close friends. Becoming friends with someone means he or she gets to see your content, but you also get to see his or her content in return. On Twitter, that’s not the case: you choose what information you want to receive, and you have no obligation to follow anybody. Facebook emphasizes profiles and people, while Twitter emphasizes the actual content (in its case, tweets).

まっ、上記からは意外にも当たり前のことが記述されていますよ・・・「Facebook は、近い友人同士のコンテンツのやり取りで、Twitter は自分が興味ある情報のやり取りである」ってことになっていますね。

そこで、登場するのが「Social Networks」と「Information Networks」ということで、前者は、Facebook で後者が Twitter ということになるようです。もうちょっと明確にそれぞれを説明しているので引用しておきましょう。

まずは、「Social Networks」に関してです!

This may seem obvious, but social networks are about your social networks. Specifically, the focus is on your friends, colleagues and personal connections. They are about sharing personal or professional experiences together. They are about keeping in touch with friends rather than discovering news or content. Facebook, LinkedIn, Bebo, MySpace, hi5 and Orkut clearly fall under the “social networking” branch of social media.

友人等の知人とのネットワークを重視するということですね。なるほど・・・そう言われれば、Facebook は知っている友人や知人、離れたところに住んでいるような連中とのコミュニケーションを重視していますね。

一方で・・・「Information Networks」はというと・・・

The concept of an information network is a more recent phenomenon. Information networks are about leveraging different networks to distribute and consume information. While they may utilize an array social media tools in order to find, curate or deliver content, they focus less on what’s happening in your social graph and more on information you want. Twitter may be the best example of an information network, but YouTube (video), Flickr (photos) and Digg (news) are information networks as well.

なるほど!あまり神経質になる必要はないのでしょうけど、こうしたコンセプトが明確になれば、使い方も変わってくるし、その利用方法も理解しやすくなりますね!

関連投稿記事!?を読んでみたい・・・